18-4 - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Jennifer Mendelsohn - WaarBenJij.nu 18-4 - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Jennifer Mendelsohn - WaarBenJij.nu

18-4

Door: jennifer

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

18 April 2008 | Estland, Tallinn

Vandaag is het alweer de 18e!!!jeeej!!nog maar 12 daagjes!!!
we beginnen weer van voor af aan met:

de 9e van juni
een woensdag, wat inhuod dat we praktisch de hele dag met lectures bezig zijn. dus eerst op excursie met Estonian welfare system (naar een aidsprevention center) en ertussen door gewacht, want om 4 uur is dan weer Intercultural Projects. Maar savonds hebben we een hele leuke avond gehad bij een van onze teachers thuis! het was echt mega gezellig (had ik niet verwacht want ze liet het blijken alsof het gewoon een voortzetting was van de lecture maar dan bij haar thuis) ze had voor allemaal estische hapjes gezorgd zoals sprot op brood met tomaat (die ik er uiteraard vanaf gehaald heb) en keefir (moeilijk uit te leggen het is iets van zuivel wat je kan drinken) en allehande koekjes en sandwiches etc etc toen ik thuiskwam ontploft ik!!!! maar een heel gezellige avond en het huis van haar ouders is zo fantastisch geweldig en het heeft alles wat een clichehuis moet hebben: overal banken waar je in kan neerploffen, een open haard, grote ramen met allemaal uitzicht op zee, een ligbad, een sauna eigen garage en ga zo maar even door
IK BEN JALOERS!!

10-4
overdag hebben we wat gehuiswerkt en ik weet niet wat nog meer en smiddags estisch. Savonds was de international party en hij was heeeeel erg leuk en je kreeg drank voor 2 van de prijs van een dus das altijd lekker meegenomen. en nee, ik was niet dronken!!!we zijn om een uur of 10 gegaan en rond 3 uur weer thusi en toen waren we allebei zo wakker dat we erna nog een afleverinkje Roswell achteraan hebben gegooid

11-4
natuurlijk waren we allebei megamoe (gek he) dus hebben we maar uitgeslapen. OM 14 uur estisch en erna zijn we lekker het virucenter en oldtown ingedoken en hebben we bij een pannekoekenhuis gegeten (wel lekker en spotgoedkoop, niet speciaal) en toen zaten we erna nog niet vol en we wilden graag een toetje dus zijn we naar de chocolaterie gegaan waar ze echte chocomel hebben. Ik had er een met gember en sinaasappel en een kaneelstok en caro met chili en rozijnen en rum. de plek zag er ook heel mooi uit, heel oud met van die donkere meubels en tapijten en er was een hond en heel veel schemerlampjes enzo...

'12-4
naar Rakvere: een klein stadje ergens in het zuiden van Tallinn. We zijn met de bus gegaan en toen zijn we wat gaan rondlopen en eerst en galerie van binnen bekeken en erna zijn we richitng ruine gegaan. dit was en is een oud middeleeuws kasteel en nu is het meer een museum waar je overal in kan kijken en neuzen en je ziet een oude keuken en slaapkamer en er was een martlekamer waar ik bijna een hartaanval heb opgelopen, daknzij de o zo leuke gids. Het was namelijk helemaal donker en dus moet alles op de tast en toen voelde ik opeens iets warms en levends (zijn hand dus) na een flike gil ben ik toen maar de andere kant opgelopen, maar daar kon je natuurlijk niet door!!toen is caro maar voorop gegaan en toen bleek het dus die gids te zijn. en bedankt...'
het kasteel was heel mooi en we zijn er zeker 2 uur zoet geweest, maar buiten dat is er in rakvere niks te beleven: winkels zijn om 3 uur dicht, er zijn 2 pubs en een restaurant. we hebben rakvere in 8 uur tijd zeker 3 keer helemaal gehad! maar het was wle een leuke dag en we hebben lekker in een pizzeria gegeten en we hadden 2 pizzas waarvan er eentje met peer (heb je al eens een pizza met peer gehad?) heel lekkere pizza's en toen moesten we ons weer haasten naar de bus. Erna zijn we met anita nog ergens wat gaan drinken

zondag 13-4

sochtends boodschappen gedaan en een klein beetje gewinkeld (niks gekocht, want de leuke schoenen die ik gezien had waren of course niet in mijn maat) erna hebben we aan de bachelorthese (ik zal hem voortaan BT noemen) gewerkt en ook aan de presentatie voor woensdag. rond een uur of 11 vonden we het wel welletjes en hebben we een Roswelltje gekeken.

ma 14-4
aan de BT gewerkt, estische les, even naar het kleine strandje onder begeleiding van een reep chocola (wit, met rijstcrisp en raspberries) en savonds hebben we aan de presentatie voor morgen gewerkt (en nog afgekregen ook)

15-4
eerst heb ik een rondje strand gerend en erna hebben we nog even geoefend voor de
PRESENTATIE!!!

hij ging wel heel goed trouwens en we hebben gediscussieerd dus dat zijn pluspunten!!

erna zijn we naar de kiek in de kök geweest, een middeleeuwse toren van tallinn en we zijn ook onder de grond geweest.erna zijn we met anita en chocomel (weer de echte) gaan drinken en erna even oldtown in. om 9 uur waren we thuis en toen hebben we gekookt en erna heb ik mijn nagels gedaan (ik had ze afgebeten maar nu zijn ze er weer) en erna een roswell!!
'
16-4
Bieb, bieb en nog eens bieb...voor de BT natuurlijk, want de tijd begint te dringen (eigen schuld dikke bult, want reken maar dat ik nu in de stress zit)
erna hebben we geprobeerd frieten te maken (in een koekenpan, geen succes) en dumnplings (geen succes) maar ja soms kan het wel eens tegenvallen. Toen zijnwe even (=anderhalf uur) gaan wandelen in het kadriorg park en over het strand terug. nog evne langs de comarket en ik kreeg mijn blik cider mee (het was kwart over 8 en je mag hier officieel geen alcohol kopen na 8 uur) dus dit gaat in ons project voor INtercultural Projects (gaat over de relatie alcohol en muziek) en erna hebben we geprobeerd wat dingen te regelen voor sint petersburg en riga (niet echt gelukt) en erna een Hollands Next Topmodel (ja je leest het goed: Hollands)

17-4
sochtends hebben we samen gerend, via het kadriorg park naar dhet strand ( en geloof me, dit is best wel een eind)meteeen door naar de Rimi voor fruit en groente (we gaan nu gezond doen) erna ben ik de bieb ingedoken. erna estisch. Daarna zijn we lekker uit eten gegaan bij de Hell Hunt en ik heb een shepherd's pie gehad (maar hij was lang niet zo lekker als die van sean) maar het was wle lekker geodkoop: je betaalt hiervoor 60 kroon oftwel 4 euro voor een hele avondmaaltijd.we zijn bji iemand aan tafel geschoven want de tent was vol en toen kregen we gratis broodjes van hem en toen bleek ie ook nog eens Nederlander te zijn. uit amsterdam, maar hij vond het wel vremd dat wij hier in estland waren. en erna zijn we allebei nog an de BT wezen werken tot een uur of elf. Toen heb ik een flinke deuk gemaakt in de ijskast van onze keukengenoten (OEPS) maar het was wel per ongeluk. als je namelijk de keukendeur open maakt en er staat toevallig iemand achter die de ijskastdeur open heeft gemaakt dan wil zoiets wel eens gebeuren. Valt me mee dat ik de eer heb omde eerste te maken. En het valt me ook mee dat (gezien de omvang van de deuk) de deur van de ijskast er nog in zit!!Na dit akkefietje hebben we nog een America's next topmodel gekeken.

18-4
vandaag...eerst ontbeten met porridge (=mijn nieuwe verslaving) erna literatuur gezocht voor mijn BT erna even naar de rimi voor fruit (ik heb nu pruimen gekocht in plaats van appels, want die komen me nu ook de neus uit)
en toen heb ik een pruim en een boterham gegeten en erna moesten we naar estisch. nu zit ik in de bieb want ik moest alles uitprinten, ik kan mijn lol op, want je kan er een hele bibliotheek van vullen!!
dus 3 keer raden wat ik ga doen vanavond!!
en morgen hadden we eigenlijk Narva gepland maar dat doen we nu toch maar liever niet, dus dan gaan we een uurtje zwemmen en de rest voor de alomgevreesde BT!!

  • 18 April 2008 - 15:46

    Stijn:

    Haaj schat!
    jammer dat Narva niet doorgaat, maar daar komt vast wel weer een mogelijkheid voor. BT gaat voor he!
    Mijn tentamen ging wel redelijk, heb hem wel gehaald denk ik. Dit weekend moet ik ook verder aan mijn scriptie en ik moet dinsdag een groepsactiviteit leiden op stage en die moet ik eerst nog zelf verzinnen. Dus daar moet ik nog maar even wat over zoeken op internet.
    Succes met je bt enzo!
    xxxxxxxx

  • 19 April 2008 - 08:14

    Llrlfst MAMA VD WRLD:

    Goede morgen jennifer .ik =(je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas?= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING)was weer heel gelukkig met een nieuw e weekverslag (ok iets langere week) van je . is bijna net zo leuk als die dagelijkse van mij aan jou ;). ik ben blij dat je nu hard aan je BT aan het werken bent . nog eventjes en dan ben je een weekje thuis .
    kunnen we weer eens gek doen . zo we gaan nu naar de jaermerkt in heerlen . (jaarmarkt dus )en daarna buikdansen . en daarna boodschappen doen in belgie en DAARNA........... PRESENTATIE MIS van MADISON . eens kijken of madison haar eigen gedichtje durft op te zeggen . of haar door iemand anders veranderde gedichtje .de moeder van die steffie vis . wilde er een andere zinnetje in dan wat wij hebben , madiosn kwam huilend naar huis , omdat ze haar gedichtje veel mooier vond . maar ik heb haar gezegt dat ze het gewoon mloet opzeggen wat ze thuis geleerd heeft want dan kunnen ze er toch niets meer aan doen ;) zo nu ben ik echt weg . kusjes mama

  • 20 April 2008 - 08:50

    Llrlfst MAMA VD WRLD:

    hallo jennifer , ben je hard aan het leren? ik =(je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas?= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING)ben trots op je . nog 10 dagen!!!!!!!!!
    ik kan haast niet wachten. ik weet dat je ONS heel erg gemist hebt. hahaha ok tussendoor de leuke dingen die je gedaan hebt.
    madison gaat zo wedstrijd turnen en wij mogen allemaal mee (joepie )ze zit hier helemaal in haar wedstrijdpakje, en de haren mooi gedaan klaar . haar sporttas is gevult met drinken , broodjes en natuurlijk haar energie spullen (dus snoep)dus ik hoop dat ze het goed doet. zo ik ben weg . ik zie je op line maar ik schrijf je niet aan . want je bent hard bezig . kusjes mama

  • 21 April 2008 - 05:53

    Llrlfst MAMA VD WRLD:

    Goede morgen jennifer .ik =(je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas?= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING). MADISON HEEFT DE

    TWEEDE PLAATS

    GEHAALD MET TURNEN. GOED HE!!!!!!!!!
    het was een leuke dag gisteren . we zijn ook even bij harrie geweest . die krijgen vanaf 1 mei de sleutel van hun apaartementje en gaan dus eindelijk verhuizen.
    ralf en tamara waren gisteren ook hier en hebben voor madison jetix knikkers mee gebracht .en een lollie moest ik van madison erbij zeggen . zo we gaan weer tot de volgende keer .kusjes mama

  • 21 April 2008 - 07:08

    Jennifer:

    haaaaaj!! ik zit nu in de bieb!! GEFELICITEERD lief zusje van me!!de tweede plaats is niet mis!ik wist niet dat harrie en tiny al een apartementje op het oog hadden!is wel snel gegaan dan!!in ieder geval, ik ga weer verder!! vandaag zul je me niet meer op msn zien, want internet doet het NIET!!!sinds gisteren rond een uur of 2, wat ontzettend handig is, aangezien ik internet wel goed kan gebruiken voor mijn BT en in de bieb mag ik natuurlijk geen programma's installeren (die ik dus wel nodig heb om op de desktop van de unie te komen) zo, nu genoeg geklaagd, ik ga maar eens beginnen!! we hebben gisteren trouwens zoooooo heerlijk gegeten!!maar dat komt allemaal nog op mijn log, maar daar wacht ik nog even mee, want zoveel heb ik nou ook weer niet te schirjven over de afgelopen paar dagen!! tot over 9 dagen!!!!dikke kus!jen!

  • 21 April 2008 - 16:26

    Stijn:

    haaj schat!
    wel kl*te dat je geen internet hebt... schiet het ondanks dat toch nog wel een beetje op met je BT?
    ik heb de inleiding en de methoden van mijn scriptie nu af, dus die kan ik deze week inleveren.
    Morgen moet ik op stage de groepsactiviteit bedenken en uitvoeren. Ga allemaal dingen met muziek doen, liedjes zingen en met muziekinstrumenten laten aanklooien. Zal wel een kabaal worden:P
    Zo ik ga eens op zoek naar iets eetbaars, weet nog niet wat!
    hou van je!
    xxxxxxx

  • 22 April 2008 - 05:50

    Llrlfst MAMA VD WRLD:

    Goede morgen jennifer .ik =(je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas?= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING) is helemaal veranderd . je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas?= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING) heeft haar haren helemaal af. bijna zo lang als die van tim. madison heeft ook de puntjes eraf. en tim zijn kop hahaha dus ook zijn haren . dus we staan er weer netjes op . goed he . alvast gefeliciteerd met jullie 2 samen . kusjes mama

  • 23 April 2008 - 05:58

    Llrlfst MAMA VD WRLD:

    Goede morgen jennifer .ik =(je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas?= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING) gefeliciteerd jij en stijn met jullie 5 jarige jubileum. probeer ons maar in te halen ;)ik hoop dat je een goede dag hebt en dat je internet het blijft doen . niet echt veel te melden.
    alleen dat tim weer nieuwe kleren heeft gehaald . en ik ook nog wat wil halen voor mezelf. zo ik ben weer weg want ik moet madison nog mooier maken dan ze al is (en dat kan bijna niet )want vandaag komt de school fotograaf. . kusjes mama

  • 24 April 2008 - 05:54

    Llrlfst MAMA VD WRLD:

    hallo jennifer , ben je hard aan het leren? ik =(je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas?= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING).
    hehe alweer gemist . maar ja nog een weekje en dan zie ik je persoonlijk. aan de ene kant gaat de tijd heel snel voorbij (op naar madisons communie) en als ik eraan denk dat jij komt gaat de tijd te langzaam . dus focus ik me maar op madisons communie dan gaat het tenminste snel ;). ik moet nu toch echt langzaam wat gaan bedenken voor madisons communie . in grove lijnen heb ik het wel . maar nu nog alle fijne dingen. van hoe ga ik het buffet opmaken. en dat ik nog vla schotels moet lenen . en buffet schalen moet nakijken hoeveel ik er heb .
    maar het zal wel loslopen. de tent heb ik in ieder geval al .dus ik kan vooruit . zo dit was het voor nu . kusjes mama . ps hoever ben je met je BT?

  • 24 April 2008 - 09:49

    Jennifer:

    Hallo!! vanuit de bieb schrijf ik nog maar even een berichtje!(hoezo: studie ontwijkend gedrag?) maar ik ben al enigzins op aan het schieten, ik heb weer een hele pagina erbij!! ik wil er nog eentje typen vandaag dan zit ik bijna op de helft! zo, ik moet nog even wat printen, want ik heb nog steeds niet alle literatuur compleet! de zon schijnt hier heel erg mooi! zoals je misschien al merkt heb ik niet zo heel veel denderends te melden dus ik stop er maar weer eens mee! tot over 6 (ZES!!!) dagen! das nog minder dan een week!kus!jen!
    en uiteraard de groeten aan iedereen!

  • 25 April 2008 - 05:58

    Llrlfst MAMA VD WRLD:

    Goede morgen jennifer .ik =(je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas?= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING) zag dat je gisteren weer hard bezig was met je bt. ga zo door . ben er gister avond achter gekomen dat ik mijn kleren te chique vind voor de communie. dus....... ben ik aan het denken om wat anders te halen . denk ik . (weet het nog niet zeker ) het zou kunnen.(waarschijnlijk wel ) maar misschien ook niet .maar het kan wel zijn. of niet????
    hmmmmmmmm wat een crisis of niet , of toch wel . of misschien . maar misschien ook niet , maar het zou kunnen . maar ook weer niet . ach ik ga maar weer eens . of niet . het zou kunnen. maar het hoeft niet . of wel . ok ok ik hoor je al denken . mammmmmmmmmm ik moet verder met mijn bt . of niet . het kan wel. of kan het niet? maar het moet wel. of toch maar niet. jawel het is erg belangrijk. of niet? of toch wel ;););)
    ;P;P;P enz enz enz . of wel? nee nu echt niet meer ik kan hier uren mee door gaan . of niet ?????? kusjes mama

  • 26 April 2008 - 08:45

    Llrlfst MAMA VD WRLD:

    Goede morgen jennifer .ik =(je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING)zal je deze week niet meer zien omdat je zo druk heb.maar woensdag zien we je eindelijk . en dan is het feest . en donderdag een nog grotere feest. de communie van madison. en we zijn hard bezig . de tenten zijn al opgezet. de lampjes hangen al. nu nog versieren en de muziek klaar zetten. en dan dinsdag de tafels en banken en dan alles klaar zetten .en dan woensdag het eten allemaal maken . en het word veel en allemaal verschillende dingen. zo nu ga ik me klaar maken voor buikdansen. kusjes mama

  • 27 April 2008 - 08:51

    Llrlfst MAMA VD WRLD:

    Goede morgen jennifer .ik =(je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas?= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING) ja het is nog s'morgens. ik heb net mijn haren gedaan . en ze zien er weer zonnig uit;) wij gaan zo na terwinselen . dat is bij harrie in de buurt en daar is weer een jaarmarkt en die is altijd heel gezellig en groot .
    madison is wat verkouden en loopt te niezen en haar ogen tranen dus ik hoop dat dat met de communie weg is en dat wij dat ook niet krijgen. zo nu ga ik lekker de zon .in kusjes mama

  • 27 April 2008 - 10:55

    Stijn:

    Haaaaj!
    over 3 dagen en iets meer dan 6 uur kom je aan in Brussel :D Jeej:D
    De komende dagen nog even hard werken aan je BT?
    Ik moet zo nog even een evaluatie schrijven over mijn leerdoelen voor stage, en dan ben ik klaar voor deze week:) De rest van de stageverslagen komen wel als jij weer weg bent.
    Maar eerst even eten dalijk!
    tot heel snel:D er zijn al weer 2 minuten voorbij:P
    xxxxxxxxxxxxxx

  • 28 April 2008 - 11:34

    Llrlfst MAMA VD WRLD:

    Goede middag jennifer .ik =(je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas?= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING) is aan het balen . was het gisteren zooooooooooooooo'n mooi weer ! en nu regent het pijpenstelen.ok het is nog niet donderdag , maar toch . ik had de tent al versierd met crepe papieren strikken . en die zijn allemaal nat geworden . dus kon ik die al weggooiene.
    ik heb er slingers hangen die ook al nat worden . dus die kan ik waarschijnlijk ook weggooien
    en we moeten de tent veranderen waarschijnlijk zeilen erop want het lekt in het midden . en daar komen de tafels te staan , dus dat word anders ook nat . maar......... donderdag schijnt de zon . ik geef de hoop niet op . zo dit was eventjes iets van me afschrijven. tot overmorgen . kusjes mama

  • 28 April 2008 - 18:22

    Jennifer:

    niks ervan: ik heb zon besteld en de zon gaat ook schijnen donderdag!! ik heb al 3 maanden niks gevraagd van het nederlandse zonnetje, dus ik heb nog wat tegoed!!raad eens wat ik ga doen!!!ik ga dalijk al mijn koffer pakken, want morgenavond gaan we naar het ballet gala dus dan heb ik geen tijd!!tot overmorgen!kus!

  • 29 April 2008 - 06:23

    Llrlfst MAMA VD WRLD:

    Goede morgen jennifer .ik =(je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas = ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING) ik hoop dat je koffer ingepakt is en dat je de zon er ook ingedaan hebt.gisteravond ging de zon wat schijnen. madison is flink verkpuden. ik hoop dat het wat mindert . straks om 17 uur moet ze naar de kapper .vandaag word het al wat drukker voor ons. dadelijk madison weer naar de kerk , dan de tafels en alles halen.opzetten. en ik weet niet wat al nog meer . maar ja bijna kom je thuis . en dan kan je alle ballonnen opbalzen het zijn er maar 80 .
    tot morgen kusjes mama

  • 29 April 2008 - 06:44

    Jennifer:

    nou ja, zeg!!na al het harde werk in estland wordt ik meteen alweer in nederland aan het werk gezet!!ik zal mijn adem wel sparen, want 80 balonnen is net niks!!!arme madison!!
    trouwens, mijn koffer zit al vol, maar ik neem die van hier wel mee aan een lijntje!!ik weet niet hoe die koffer zo vol komt, want ik zie bijna geen verschil in mijn kledingkast!

  • 29 April 2008 - 06:45

    Jennifer:

    ps: TOT MORGEN!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Estland, Tallinn

Jennifer

onze reis naar Estland!!

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 22933

Voorgaande reizen:

04 Februari 2008 - 16 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: