dag 22 - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Jennifer Mendelsohn - WaarBenJij.nu dag 22 - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Jennifer Mendelsohn - WaarBenJij.nu

dag 22

Door: jennifer

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

25 Februari 2008 | Estland, Tallinn

Zo, das alweer een tijdje geleden!!! hoog tijd om eens bij te werken want we hebben natuurlijk weer een heleboel gedaan!!!

dag 15 (ma 18-2)
Schooldag, niet zo heel veel gedaan:
10.00-13.15 welfare of children and families
14.00-16.15 - practical estonian for beginners
ik ben vergeten wat we savonds gedaan hebben, volgens mij hebben we toen samen idols gekeken, wat wel weer lekker relaxed was

dag 16 (di 19-2)
om 9 uur begon school (aaaaaaaaaah!!!!!!)
lekker vermoeiend, maar we gingen op excursie naar een huis voor risico kinderen. Caro ging niet mee want die was ziek. Was wel heel interessant en die vrouw vertelde een hele hoop. het is alweer lang geleden en meestal schrijf ik in me agenda op wat we gedaan hebben zdat ik dat terug kan kijken. O, ik weet het weer: we hebben boodschappen gedaan (een hele hoop!) en daarna ben ik met een paar mensen naar de beer house gegaan, waar we (jaja) een biertje zijn gaan drinken!! en dat was uiteraard weer gezellig!!

dag 17 (wo 20-2)
het lijkt wel alsof de vakantie voorbij is: we moesten alweer om kwart over 10 op school zijn en toen ze we niet op 1, maar op 2 excursies geweest!!! naar een elderly home en naar een kindertehuis. Was ook weer interessant maar wel vermoeiend, en daarna zijn we wat zaakjes gaan regelen: we moesten ons inschrijven in Tallinn want we blijven er langer dan 3 maanden dus dan moet dat. En op de terugweg waren we verdwaald!! hihi dus toen was ik bijna te laat voor mijn volgende les, die om 16.00 uur begon. Savonds moesten we huur betalen (dus toen was ik weer blut). En daarna ben ik met iemand van de studie naar de movienight gegaan van de studie antropologie. Zware film, over de gevolgen van de nucleaire oorlog met rusland, en de gevolgen ervan voor de gewone burger. Heel zware kost, maar ontzettend interessant, dus ik was blij dat ik was gegaan!!!

dag 18 (do 21-2)
Lekker veel gedaan: sochtend ben ik gaan joggen op het strand!!! zo relaxed, er was helemaal niemand!!! zo rustig en het strand was even helemaal van mij!!! dus das voor herhaling vatbaar!!heel erg fijn!! daarna zijn caro en ik met anita (iemand van onze studie)ergens wat gaan drinken en ik had thee met chocolade en chilli smaak (jamjam!!) en een stuk quiche (dubbeljamjam!!). Smiddags hadden we de estisch cursus en daarna zijn we wezen winkelen. Maar voordat we gingen winkelen zijn we even langs de opera geweest en volgende week gaan we naar een ballet van Romeo en Julia!!! en toen zijn we wat gaan eten in het Viru center (das het winkelcentrum, die we ondertussen wel als onze broekzak kennen) en ik heb een pannekoek gehad met feta en verse groenten. Heerlijk!!! en ram niet duus, we hebben er iets van 5 euro voor betaald met drinken!!dus dat was ons avondeten. Daarna hebben we opgesplits want caro wilde nog wat halen voor mijn verjaardag! maar op het eind zijn we toch maar weer samen gegaan.

dag 19 (vr 22-2)
weten jullie wat voor dag het vandaag was: de dag van de Train Party!!!!
maar eerst ben ik met Anita tickets gaan halen voor de boot want we willden de zondag (op mijn verjaardag) naar Helsinki. Maar dat ging niet want de booking service was out. Maar toen hebben caro en anita het geboekt toen ik weg was. Eerst hadden we nog estisch en daarna ben ik heel snel naar de winkel gerend voor een fles cider. en toen begon het feest!!! eerst moesten we naar de trein dus ik ben met Conny en Vivien gegaan! in de trein was weinig plek dus toen ben ik maar gewoon ergens bij gaan zitten (er waren ook mensen van 4 andere universiteiten) en het was echt heel vet!! gewoon feesten in de trein dus iedereen staat op banken en van de security mocht geen alcohol gedronken worden dus zogauw er ene kwam ging iedereen alles verstoppen. niet dat het die man zoveel boeide want die kerel is natuurlijk ook niet blind. en toen kreeg ik ruzie met een vieze dikke estlander in hawaiishirt.Hij kwam op me af en begon helemaal uit het niets te vertellen hoe erg hij homo's haatte en hoe vies hij ze wel niet vond. En toen vroeg en aan mij: jij hebt ook een hekel aan homo's he?en ik van: nee hoor, ik heb geen hekel aan ze, wat is er mis mee? en toen was ik raar en blablabla en dat ik stomme ideeen had en ik dus ook kwaad, en toen begon hij met 'talk to the hand' en als er toch iets is waa rik een hekel aan heb.... en toen heb ik gezegd dat ie dom was en dat ie moest ophoepelen en (tot mijn grote verbazing deed ie dat!) en toen.. kwam ie weer terug en ik dacht : o neee!!! maar toen ging hij conny lastig vallen, hij heeft haar letterlijk 10minuten zitten vertellen hoe bang ze er uit zag en hoe goed hij dat van mensen kon aflezen en blablabla en zij de hele tijd van : nee ik ben niet bang! en hij weer: we leren je wel af om bang te zijn, want je hoeft niet bang te zijn (10 minuten later..) en toen hebben we afgeproken dat we hem zouden negeren en toen hebben we ons allebei hem de rug toegekeerd en toen we ons omdraaiden was ie weg!! daarna heb ik hem ook nooit meer gezien!!!en toen kwamen we aan in Parnu, waar we verdwaald raakten (lang leve de goede organisatie NOT!) dus toen we hebben we nog een hele tijd rondgedwaald, maar uiteindelijk zijn we een cafe ingegaan en toen bleek het helemaal niet ver te zijn en het bleek een pub in plaats van een club te zijn (nou ja, zeg!! ik wilde dansen) maar dat bleek uiteindelijk in de pub ook te kunnen, bovendien was het nog veel te vroeg voor een club (half 9 savonds) en het was heel gaaf. Volgens mij zijn ze hier allemaal homofoob want ik had er nog met een andere jongen over, nou ja, die was het er aanvankelijk met die ene jongen mee eens, dus toen heb ik hem het evolutionaire nut van homoseksuele mensen uitgelegd (jaja, soms ook nog wel eens wat diepgang in de pub) en toen ben ik gaan dansen tot half 3 en toen wachtte de bus ons op!! om een uur of 5 waren we in Tallinn en rond een uur of kwart voor 6 thuis en toen heb ik nog lekker met caro gekletst en om half 7 ben ik dan toch maar gaan slapen!

dag 20 (za 23-2)
uitgeslapen (duuuuuuuuuh) tot een uur of 1, huiswerk gemaakt, voor zover dat dan ging, heerlijke makreel gemaakt (heel lekker) en we hadden nog soep vooraf. En daarna nog even naar het Viru center en daarna hebben we warme chocomel gemaakt en wie is de mol? gekeken (was voor het eerst voor mij) en toen werd het toch later dan gepland want de dag erna ging d wekker om kwart over 5 (ja je leest het goed: kwart over 5).Maar voordat we naar bed gingen heeft caro me eerst uitgebreid gefeiliciteerd en ik kreeg smsjes (bedankt daarvoor, iedereen die me gestuurd heeft) en ik heb een heeeeeele lekkere geur gekregen (bedankt Caro, Nadine en Anita) en een paar kaarten opengemaakt. en toen was het 1 uur en toen zijn we gaan slapen

dag 21 (zo 24-2)
snachts 00.00 uur: voor het eerst ben ik ouder dan mijn broer!!! Tim, ik was lekker een uur eerder jarig dan jij!!!! :P !!! gefeliciteerd met onze verjaardag!!!
half 6 sochtends: poeh hey!! vroeg!!! ontbeten tas gepakt op de tram gestapt en gewacht tot we op de boot mochten. We hebben op dek gestaan toen de boot wegvoer en het was heel mooi. Op de heenweg heb ik lekker geslapen en caro ook want we waren moe en we moesten onze krachten sparen. O ja, en we hebben nog ruzie gemaakt met z'on stomme man daar, want hij had zijn tas op een hele lange bank gelegd en dacht daarom dat die hele bank van hem was. Nou dus niet!! en toen kwam ie naar me toe en begon in het estisch tegen me aan te praten, en toen ging zo'n vrouw zich ermee bemoeien en die zei dat we moesten opstaan, dus toen deed ik net of we haar niet konden verstaan, hihi. en toen begon die man weer, en ik dus van nee, deze plekken warn vrij en ik ga niet weg. en toen dreigde hij met het personeel te halen, dus ik zeg hem: doe maar en toen ben ik weer gaan lezen, en toen bleef ie weer even staan en uiteindelijk kwam hij terug en ging hij ergens anders zitten!!dus....:D Om 11 uur waren we in Helsinki, weer op dek gestaan en het was aant sneeuwen!! heel mooi, we zijn een paar gebouwen gaan bekijken, maar het was toch wel heel erg koud, toen zijn we naar het Nationaal Museum van Finland gegaan. Heel interessant, alles over vroeger; de prehistorie, middeleeuwen renaissance, en ook gewoon de 20e eeuw!! zijn we een paar uur gebleven. Het leukste vond ik nog al die heel oude kleren van vroeger met die jurken en mannen in kniebroeken enzo. was heel leuk!! toen zijn we op zoek gegaan naar wat eten, en het was opgehouden met sneeuwen. We hebben ons toen maar opgesplitst, want een paar mensen wilden in een chinees restaurant en de anderen naar de pizza hut. Nou ja, pizza kan ik elke dag nog eten dus toen zijn we naar het chinees restaurant gegaan en het was heel lekker want ze hadden daar allemaal van die speciale dingen (was niet zo als de chinees in Nederland natuurlijk, anders was ik ook wel naar de pizzahut gegaan) nee, heel lekker, een loempia vooraf, toen kregen we rijst met groenten in cocossaus (denk ik ) en vlees in een ander soort saus en 2 gefrituurde inktvisdingen (geloof ik,maar ik vond het meer naar kip smaken) en toen kregen we het toetje: gecaramelliseerde banaan met ijs en caramelsaus!!en ik heb met stokjes geprobeerd te eten, daigo probeerde het me te leren (hij is van Japan maar dat werkte niet helemaal!!! en helemaal niet duur, helsinki vind ik goedkoper dan Tallinn. Ik was voor dit allemaal plus cola een tientje kwijt. Nou moet ik dit natuurlijkniet elke dag doen (meestal koken we gewoon zelf) maa het was heel lekker. Toen zijn we weer bij mekaar gevoegd en toen toch maar weer opgesplits, want sommigen wilden winkelen (heel logisch, op zondag, waar de winkels (in ieder geval in Helsinki) dicht zijn!) (in tallinn zijn de winkels op zondag open!!, ideaal!)wij zijn toen in een duur hotel gegaan (wij= Caro, Anita, Edgar en ik) dat heel hoog was (een soort toren) en hierin kon je over heel helsinki heenkijken. En toen zijn we naar de russische kerk gegaan. Deze was heel groot, en heel mooi en heel dicht, dus we konden er niet in. Toen zijn wij ook nog een keer opgesplitst, Caro en anita zijn gaan wandelen om het meer en ik ben met edgar een rondje metro gaan doen (want ik ben nog nooit (in ieder geval niet dat ik me kan herinneren) met de metro geweest) en dat was heel cool,maar we wisten allebei niet waar hij naartoe ging, maar uiteindelijk kwamen we weer terug waar we vandaan kwamen. En toen was er een hele grote snoepwinkel waar ik alle soorten chocola heb gekocht. Toen gingen we weer terug naar caro en anita maar toen waren we verdwaald...leuk, want we konden elkaar ook niet bellen, later leek dat we wel konden sms-en, rottige finse telefoonmaatschappij !! en toen hebben we ons weet ontmoet op de harbour waar we op de boot hebben gewacht. en op de boot zijn we niet in de bar gaan zitten, maar we hebben een halletje opgezicht met heel zachte vloerbedekking, waar we lekker konden liggen. Was wel grappig, want soms moesten er mensen door het halletje, en veel daarvan waren dronken (dat was ook de reden waarom we niet in de bar zijn gaan zitten, want daar was het nog veel erger)en we hebben lekker gekletst en toen zijn edgar en caro in slaap gevallen en ik heb lekker muziek geluisterd!!en toen kwamen we weer terug in Tallinn en toen....regende het keihard!!
over 3 weken gaan we weer, het kost maar een tientje om over en weer te gaan!!

  • 25 Februari 2008 - 16:23

    Caroline:

    Zo, dat is me wel even een heel verhaal! :)
    Leuk dat jullie op je verjaardag een dagtocht hebben gemaakt! Ondanks vervelende mensen, maar die kom je helaas overal tegen.. ;)
    Veel plezier/succes deze week met alles en tot gauw!!

    Groetjes,

    Caroline

  • 25 Februari 2008 - 18:30

    Llrlfst Mm Vd Wrld:

    hallo hier nog een berichtje van je allerliefste mama van de hele wereld , universum en omgeving. zo jullie hebben best al veel meegemaakt. heb je ook aan mijn finse munten gedacht???(heel belangrijk hoor )nou ik hoop dat je nog veel foto's gemaakt hebt . kusjes mama

  • 26 Februari 2008 - 07:32

    Jennifer:

    nee, ik heb geen finse munten, de winkels waren dicht en we hebben alleen ergens wat gegeten en naar museum
    maarrrrr niet getreurd, over 3 weken gaan we weer! kus!jen!

  • 26 Februari 2008 - 22:00

    Jennifer:

    test

  • 26 Februari 2008 - 22:01

    Lllfst Mm Vd Wrld:

    ik , je allerliefste mama van de hele wereld , universum en omgeving . krijgt er langzaam genoeg van als het nu niet goed is . kusjes mama

  • 26 Februari 2008 - 23:26

    Loes:

    Hey,

    Echt leuk weer, goed dat je een leuke verjaardag hebt gehad!! We hebben hier aan je gedacht ;)
    tot schrijfs!!

    xxLoes

  • 27 Februari 2008 - 14:34

    Iris:

    Hej Jennifer!

    Zooooo wat kan jij uitegebreid vertellen zeg ;). Ik heb het idee dat je het er wel naar je zin hebt, dat vind ik toch wel erg fijn! Ook ik ben inmiddels 21, jeej :D. We moeten het maar uitgebreid gaan vieren als je terug bent ;).
    Veel plezier nog en ik lees je verhalen wel weer ;)

    kus Iris

  • 28 Februari 2008 - 14:43

    Llrlfst Mm Vd Wrld:

    hallo een berichtje van mama, en heb je een goede dag gehad?. maak je geen zorgen om mij alles is goed!!!
    kusjes van je allerliefste mama van de hele wereld , universum en omgeving. (je dacht al van he? mijn allerliefste mama van de hele wereld , universum en omgeving begint met hier een berichtje met mama . en niet van hoi hier is een berichtje van je allerliefste mama van de hele wereld , universum en omgeving. maar ja ik dacht ik begin eens anders :););)
    kusjes mama

  • 28 Februari 2008 - 22:06

    Llrlfst Mm Vd Wrld ,:

    hallo weer een berichtje van je allerliefste mama van de hele wereld ,universum en omgeving .
    deze is dus voor vandaag . vrijdag 29 februarie. kusjes mama

  • 28 Februari 2008 - 22:29

    Jennifer:

    hallo!!! nou kan ik tenminste weer slapen vanavond! morgen weer he? ondanks dat ik er niet ben dit weekend

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Estland, Tallinn

Jennifer

onze reis naar Estland!!

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 22938

Voorgaande reizen:

04 Februari 2008 - 16 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: