dierentuin, botanische tuin, vilnius etc etc - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Jennifer Mendelsohn - WaarBenJij.nu dierentuin, botanische tuin, vilnius etc etc - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Jennifer Mendelsohn - WaarBenJij.nu

dierentuin, botanische tuin, vilnius etc etc

Door: jennifer

Blijf op de hoogte en volg Jennifer

30 Mei 2008 | Estland, Tallinn

zoals jullie misschien al gemerkt hebben ben ik nogal lui geworden, want het is alweer een tijdje geleden dat ik de boel heb bijgewerkt.
hier komen de afgelopen paar weken:

17 mei:
zaterdag, eigenlijk zouden we dit weekend naar saarema gaan maar natuulijk werkte het weer niet mee. dan 'maar' naar de botanische tuin, wat heel mooi was en ik heb veel foto's. toen begon het te onweren en zijn we weg gegaan. en onderweg wilde een man mijn ketting grijpen dus die heb ik even duidelijk gemaakt dat ik er niet van gediend was. natuurlijk kwam ook de tram niet opdagen (het regende en dan krijg je alles tegelijk) en onderweg naar de African Kitchen zijn we een beetje verdwaald. ik het restaurant gebeld voor richtingaanwijzingen en toen kwamen we daar en we hebben heeeeerlijk gegeten.

18 mei:
uitgeslapen!
en toen naar de dierentuin! was wel heel leuk en ik heb een hamburger gehad!en erna zijn caro en ik nog even wezen winkelen (natuurlijk!) en savonds naar de bios, naar Deception.en toen was het ook weer laat..

19 mei:
eerste dag practice. en ik mocht een les bijwonen en meedansen met de clienten (ik mag geen kinderen zeggen) voor de mensen die het nog niet weten , ik doe mijn practice in een educatie centrun voor gehandicapte kinderen. erna zijn caro,a nita en ik naar de stockmann en de russische markt gegaan en bij anita haar salade gegeten en naar het busstation voor vilnius volgend weekend. en savonds kwam anita naar ons en hebben we met zijn drieen Moulin Rouge gekeken en warme choco gedronken en anita had absint in die van haar gedaan en het was niet te drinken. dus de fles ligt er nog steeds. misschien toch maar eens weggooien..

20 mei:

practice natuurlijk. ik mag mijn tijden zelf aangeven dus het wordt meestal van 10 tot half 2. hihi tenizj ik een keertje langer wil uitslapen. en vandaag hadden we een evacuatiepoefening in geval van brand. resultaat: 3 'doden', verbrand in de imaginaire brand. blijven oefenen dus. svonds hebben caro en ik rosswel gekeken en smiddags kwam anita nog pasta langsbrengen en hebben we gewassen, voor de laatste keer van ons verblijf hier!!
ow en savonds zijn we naar de Lost Continent gegaan voor het Songfestival

21 mei:

practical (saai)
russiche markt
visum ophalen
rosswel gekeken
en savonds:
erasmus goodbye party: was in het begin wel gezellgi, de heenweg ook, want we kwamen nog een paar mensen tegen die we kenden (hebben het over mormonen enzo gehad?!?!) en er waren een paar performances maar toen raakte iedereen te bezopen en werd het saai (volgens mij wa sik niet de enige die dat vond aan alle 'vrolijke'gezichten' te zien) en toen zijn we maar gegaan en onderweg kwamen er nog een paar vieze mannetjes van 60 ofoz tegen die ons wilden versieren ofzo maar we hebben gezegd: no, thanks en toen zijn we thuis nog een america's next topmodel gaan kijken.

22 mei:

practice van 12 tot 4 want had gevraagd of ik smiddags mocht komen ivm feest (die dus niet zo fantastisch was)nog met de clienten gedanst. erna naar de rimi en op de harbour geluncht en toen naar het strand en erna cafe peterson om anita te helpen met skype. anita kwam eten en erna zijn caro en ik naar de irisc\h pub gegaan voor de 2e halve finale songfestival. wat een crap zeg, maar wel leuk om te zien!


23 mei:
ik heb een hele leuke dag op mijn practical gehad! de eerste 3 of 4 dagen voelde ik me een beetje verloren en compleet overbodig (observeren is niet mijn ding vooral als je er geen zak van verstaat) nu gingen we op excursie naar het Loodusmajast (loom=dier en maja=huis)
ik heb een kakkerlak van 7 cm geaaid, een rat op mijn schouder gehad, een slang aangeraakt. best spectaculair he!en er waren ook nog allemaal andere dieren en een heel lief hondje die ik bijna had meegenomen. én ik heb een heel gesprek gevoerd in het (schrik niet) Duits! was heel leuk. en erna zijn we met zijn drieen (anita caro en ik zoals gewoonlijk) wat gaan drinken en naar het zeevaartmuseum. heel interessant (vooral de oude gebruiksvoorwerpen) en een heel mooi view over heel de old town (en natuurlijk had ik geen camera bij) en erna boodschappen doen want we gaan naar vilnius. (we hadden welgeteld 2 uur om boodschapen te doen, te eten, eten voor de bus voor te bereiden en onze tassen te pakken) dus dat was stressen maar wle gehaald natuurlijk en op naar de nachtbus

24 mei:
in Vilnius!!!maar ontzettend moe natuurlijk want hobbeldebobbelen in een nachtbus met allemaal meurende mensen om je heen is NIET fijn, maar wel een ervaring die je meegemaakt moet hebben en het was wel leuk!om kwart over 6 kwamen we aan dus op naar het hostel (instructies op de site klopten niet helemaal en de mensen waren niet echt behulpzaam) maar toen kwamen we eraan konden we niet inchecken. maar gelukkig wel onze spullen achterlaten en toen hebben we lekker ontbeten in het keukentje daar met thee en opgefrist en toen op pad. er was een hele grote markt binnen en ontzettend druk en geduw. dus toen zijn we naar buiten gegaan. de old town een beetje verkend, terrasjes gepikt en het was aan het regenen dus we hebben ons een plekje gevonden om savonds de finale van het songfestival te kijken en toen zijn we gaan winkelen in een heel groot en fantastisch geweldig overdekt winkelcentrum!! savonds dus in een (supersjiek) hotel songfestival gekeken. maar toen werden we de deur bijna uitgekeken (twas ook al bijna 12 uur) en hebben we de puntentelling in de keuken in het hostel gekeken. en toen zijn we naar bed gegaan in ons heel goedkope double room. ze hadden een fout gemaakt want eigenlijk gingen we in de mixed dorm (12 personen) maar er was geen plek dus kregen we voor hetzelfde geld een kamer voor ons tweeen :D:D:D

25 mei:
beetje uitgeslapen (niet teveel want site seeing hebben gisteren bijna niet gedaan) en we hadden geluk met het weer want de zon scheen de hele dag hoewel ze regen hadden voorspeld. toen zijn we gaan site seeing. een paar kerken enzo en wat marktkraampjes voor souvenirs en toen kwamen we in een kralenwinkel waar we een uur hebben doorgebracht (we hebben als afscheidcadeau een ketting voor anita gemaakt, creatief he) erna op een terrasje gezeten en met een paar hele leuke jonge mannen gepraat en kvass gedronken. en toen zijn we op een oud kasteel gegaan om een view van heel vilnius te krijgen en er was een hele coole lift enzo. was wel heel mooi. en toen in een echt littouws restaurant gegetenmet heel sjaggerijnige serveersters (ze heeft uiteraard ook geen fooi gekregen) en onderweg naar de wc's hadden ze lachspiegels hangen (leuk detail) alleen jammer dat het de spiegels die je korter/breder/ronder maakten (goed voor je zelfvertrouwen)
en erna terug naat het hostel om onze spullen op te halen en een laatste kop thee te drinken. en toen kwam ik in de badkamer (die ook gedeeld is met mannen en vrouwen) en toen waren er een paar naakte mannen daar (mam, echt wat voor jou, dus mocht je een keer naar vilnius willen...) nee, had ik even niet verwacht maar ik ben toch weer terug gegaan (als je moet plassen dan moet je plassen) en toen op naar de bus voor onze rit terug!! en het was een heel leuk weekend al klinkt het op een weblog altijd wel een beetje duf denk ik. maar dan moet je maar gewoon een keer zelf gaan kijken dan weet je wat ik bedoel!!

26 mei:
ik mag lekker utislapen want ik hoef pas om 14 uur op practice te zijn (ideaal als je het zelf mag inplannen,had ik dat al gezegd?)en toen werd me gevraagd of ik met een paar clienten boodschappen wilde doen. maar toen bleek dus dat ik alléén met hun moest. hihi ok, vond het wel leuk, maar had niet verwacht want was er net een paar dagen en dan al alleen op pad. n ik wist niet waar de winkel was. natuurlijk ging het wel goed, want boodschappen doen is een bijna dagelijkse bezigheid hier en de clienten zijn heel leuk en proberen wel te praten dus met behulp van een woordenboek lukt het zo af en toe wel.ow en ik heb een concert gegeven. vroegen ze mij om voor de zaal te komen en een nederlands liedje te zingen. ieieieeieie maar was wel grappig.is maar goed dat niemand mij hier kent!!erna heb ik nog wat gedronken met anita in een hele mooie tuin en toen naar huis gespurt om een presentatie af te maken want die hebben we om 18 uur. en om kwart over 5 was ik thuis. en toen kwam caro dus zijn we naar de unie gegaan om te babbelen over onze ervaringen als erasmusstudenten. was wel gezellig en savonds hebben we een rosswel gekeken.

27 mei:
excursie met practical naar Lahemaa park. ben ik 1 keer geweest. ik heb bloemen en planten gegeten (jammiejammie) en een heel mooi strand gezien en tussendoor gegeten en bootjes en flapjes gevouwen (de kinderen waren zielsgelukkig met het zelfgevouwen bootje) en toen terug en toen was het al laat. anita was nog komen eten en we hebben gewoon wat salades en kant en klare dingetjes gehaald want we waren lui. en savonds naar de bios naar 21.

28 mei:
practice. en erna: winkelen!!! in kristiine (waren we nog nooit geweest. en we hebben daar lekker gegeten met dumplings en kipsalade. en erna zijn caro en anita naar een feestje van edgar gegaan want die ging weg en ik voelde me als een vuilniszak dus ik ben om 9 uur gaan slapen en pas om half 8 de dag erna wakker geworden.

29 mei:
practice: hebben een wandeling gemaakt. en een jongen daar heeft me de hele ochtend overstelpt met complimentjes (in het estisch natuurlijk) en erna naar de busstation met anita en die had me de boodschappen meegegeven en een kohupiim (=nieuwe verslaving) voor me meegenomen. en naderhand is ze gekomen om uitgebreid voor ons te koken (zalm met sourcream saus) en svonds is caro gaan slapen want ze was moe en ben ik met anita naar het strand gegaan om de fles cider die ik eigenlkijk voor edgars feest had gekocht op te drinken en de zonsondergang gezien! en erna nog even sex and the city gekeken. en midden in de nacht maakte caro me wakker want ze voelde zich ontezettend slecht. dus toen hebben we om afleiding te zoeken een paar married with children gekeken. en dat hielp want we hebben allebei als een blok geslapen erna.

30 mei:
practice: excursie!! ik heb echt mazzel
naar een heel mooi strand. onderweg in de bus ben ik in slaap gevallen n toen moest de teacher me wakker maken (schaamde me kapot)erna samen naar de rimi gegaan voor grote boodschappen en hiiuma (een van de estische eilanden) dit weekend
erna naar de national library met caro en vivien (andere erasmus student) voor een open performance van anita's stage. de performance zelf was een beejte saai (want in estisch) maar erna was een feestje en wij mochten blijven omdat we vrienden van anita waren. dus iedereen had wat te eten meegenomen en iedereen moest wat performen. dus wij hebben de polonaise gedaan op 'viva colonia'en die heb ik nu de hele avond al in mijn hoofd. en de esten hebben meegepolonaist. en erna waren we opgesloten in de national library want er was niemand die de sleutel had om ons eruit te laten. uiteindelijk konden we 'ontsnappen' en zijn we lekker naar huis gelopen. en het was half 11 maar het zag eruit als half 8 ofzo. het wordt hier niet donker meer....


zo nu ben ik weer 2 uur verder met het schrijven van mijn log.morg moeten we om 6 uur op want de bus vertrekt om 8 dus ik ga slapen! weltrusteb!

  • 30 Mei 2008 - 21:14

    Stijn:

    Haaaj!
    veel plezier morgen, maar dat zal wel lukken:) Wanneer kom je nu ongeveer weer terug? (ik moet zondagavond alweer terug naar nijmegen, maandag stage, dus hoop dat ik je nog ergens te spreken!)
    xxxxxxxx

  • 31 Mei 2008 - 04:07

    Jennifer:

    helaas mam, stijn is je net voor geweest!! hier is dan mijn nieuwe log! en binnenkor volgt mijn verhaal over hiiuma! we vertrekken over een paar minuten en we komen zondagavond weer thuis! fijn weekend iedereen! kus!jen!

  • 01 Juni 2008 - 18:06

    Llrlfst MAMA VD WRLD:

    nog 15 dagen ....HALLO HALLO HALLO...................HIER IS BEN IK WEER .................. je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas?= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING.. en bedankt stijn. ik ben al zo lang aan het wachten om hier op deze log als eerste te zijn, en dan ga je me voor. schandalig!!! zo jennifer ik vind dat je special een extra log moet schrijven voor mij zodat ik als eerste dat kan lezen . maar vertel het aan niemand ;) ;) ;)
    wanneer je dat gaat doen .hahaha. wij hebben een leuk weekent achter de rug gehad op de camping.ralf en tamara waren rond 14 uur gekomen en om half elf weer naar huis gegaan . maar ze waren wel helemaal nat geworden die dag .we hadden een heel watergevecht daar gehad. de enigste die we met rust gelaten hadden was sean . (zodat hij drinken voor ond kon halen hihihi in de caravan;) )en we hadden lekker ge bbq ed , vandaag zijn we ook nog naar jackie en kims huis geweest , en het is een leuke woning, we hebben daar ook gebbq ed . dus 2 dagen bbq gehad . en did was ons weekent . ik hoop dat je een leuke weekent had . kusjes mama

  • 01 Juni 2008 - 19:11

    Jennifer:

    ieieieieieeieiee ik ben verbraaaaaaaaaaaaand!!!
    auwauw, morgen ben ik misschien bruin!

  • 01 Juni 2008 - 20:35

    Stijn:

    haaj schat!
    verbranden in estland, had je vantevoren vast niet verwacht he ;)
    Ik kom net aan vanuit heerlen, morgenvroeg stage --> zwemmen:)
    Hopelijk heb je morgen niet al te veel last van je verbrande plekken! Was het nog leuk daar? (vast wel:))
    slaap lekker!

    xxxxxxxxxxx

  • 02 Juni 2008 - 09:57

    Llrlfst MAMA VD WRLd:

    nog 14 dagen ....HALLO HALLO HALLO...................HIER IS BEN IK WEER .................. je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas?= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING... hoi jennifer. doe er komkommer op dan brand het niet zo of aftersun creme helpt heel erg goed en je blijft bruin.
    zo vanmorgen geprobeerd madison wakker te krijgen. (nou dat was niet te doen echt zielig)
    dus heb ik haar laten uitslapen.(lief he) en toen heb ik haar rond half 11 naar school gebracht . dit is de eerste keer dat ik dat deed omdat ze echt helemaal van de wereld was en ik, geloof al sik haar wakker had gemaakt dat ik een heel vervelend kind zou hebben gehad vanmorgen. en nog 5 weken en dan heeft ze ook weer vakantie . lekker . zo dit was het weer eventjes . kus mama


  • 02 Juni 2008 - 13:04

    Loes:

    Nounou, wat een feest allemaal!! welk liedje heb je gezongen?? Je mag ook best een keer voor ons performen hoor!!
    Tot heel snel, geniet van de laatste loodjes!!
    xx

  • 02 Juni 2008 - 18:11

    Jennifer:

    heel erg origineel:
    vader jacob!!
    en erna hebben we hem nog in het estisch gezongen!
    na vandaag nog maar 13 daagjes! en dan hebben we lekker bbq!! tot gauw!

  • 03 Juni 2008 - 15:03

    Llrlfst MAMA VD WRLD:

    nog 13 dagen ....HALLO HALLO HALLO...................HIER IS BEN IK WEER .................. je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas?= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING... hoi hoi jennifer. hier schijnt de zon heel erg hard. ik heb net madison en naomi nat gemaakt met de tuinslang. en nu zijn ze lekker aan het eten.
    nog 2 daagjes en dan is madison jarig. al 8 jaar waar gaat die tijd heen.
    vandaag de uitdeel presentjes ingepakt (vulpen en popcorn) en voor de juffen een piepklein bloempotje met plantje
    ziet er lief uit.
    zo dit was het voor nu ik ga ook eten . kusjes mama

  • 04 Juni 2008 - 09:32

    Llrlfst MAMA VD WRLD:

    nog 12 dagen ....HALLO HALLO HALLO...................HIER IS BEN IK WEER .................. je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas?= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING... hoi hoi jennifer. hier schijnt de zon niet meer. het is niet koud maar ook niet heet. madison gaat vandaag bij haar turn vriendinnetje spelen voor de eerste keer. ben beniewd.
    en morgen gaan tamara , madison en ik naar heerlen of zo. om iets voor madison te kopen. kan ze zelf een beetje kijken. zo nu moet ik naar madisons school om te helpen. kusjes mama

  • 05 Juni 2008 - 06:09

    Llrlfst MAMA VD WRLD:

    nog 11 dagen ....HALLO HALLO HALLO...................HIER IS BEN IK WEER .................. je maailma kõige parem ema, universumi tõige parem ema ja naabruskonnas?= ( ALLERLIEFSTE MAMA VAN DE HELE WERELD ,UNIVERSUM EN OMGEVING... hoi hoi jennifer. wat lief van je om je zusje al vanmorgen te bellen voor haar verjaardag, ze straalt nog meer dan ze al deed vanmorgen . ik heb ook al hard voor haar gezongen en ze heeft al 3 presentjes uitgepakt. straks gaat ze nog uitdelen , en iedereen voor haar zingen . en wat ze nog niet weet is dat papa vroeger thuiskomt , verrassing . zo nu ga ik weer voordat madison dit leest . kusjes mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Estland, Tallinn

Jennifer

onze reis naar Estland!!

Actief sinds 06 Feb. 2008
Verslag gelezen: 1372
Totaal aantal bezoekers 22789

Voorgaande reizen:

04 Februari 2008 - 16 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: